Brev:
Ferie, mad, sovevaner m.m.
23. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Ferie, mad, sovevaner m.m.
Kære Helen
Tingene er blevet lidt bedre her. Jeg har været udsat for, at min lille dreng har vækket mig konstant gennem 4½ måned - dvs. ofte hver time - hver 2 time. Jeg har været helt ude af den. Det blev værre efter han ikke længere vil ammes om dagen, da han slet ikke kunne koncentrere sig om det. Når jeg lagde ham til brystet, ville han op og hoppe på mine ben og lege. Han er meget aktiv og iøvrigt rigtig glad.
Da jeg bare ikke kunne få ham til at spise om dagen (uanset om jeg sad i et mørkt rum uden støj), så ville han spise hos mig hele natten. Jeg kunne dårligt stå på mine ben tilsidst. Og han tabte sig men virkede ikke utilfreds overhovedet eller pylret på trods han ikke fik mere mad om dagen.
Jeg begyndte efter råd fra min sundhedsplejerske at give ham flaske om dagen i barnevognen, for så kunne jeg få ham til at spise. Den eneste måde jeg kunne få ham til at spise på, var når han lå nede i barnevogn eller seng og skulle sove. Men han ville stadig spise hos mig hele natten.
Derfor efter lange overvejelser besluttede jeg mig for at trappe meget ned på amningen og nu får han flaske om natten også. Så jeg er helt stoppet med at amme og nu sover han 4-5 timer i træk fra før, hvor han sove 1-2 timer i træk. Det har kun været nogle dage nu, så jeg er langsomt ved at komme ovenpå. Dog skal jeg selv "lære" at sove igen og slappe af. Det stressede mig så meget med det natteroderi, at jeg havde svært ved at sove selvom han endelig sov. Sådan har jeg det stadig lidt men det bliver langsomt bedre.
Samtidig har han ikke været god til at sove om dagen med mindre jeg gik ture med ham, hvilket jeg har gjort 3 timer hver dag. Så han fik sin søvn. Så der har jeg heller ikke kun slappe af. Men nu sover han meget bedre dag og aften efter flaske. Dog har jeg følt mig megt ked af det over at være stoppet med amningen, for jeg havde forstillet mig at skulle amme ham meget længe. Jeg har taget et års barsel.
Jeg er begyndt at give ham grød. Nogle gange spiser han andre gange afviser han det. Men jeg gør det på faste tidspunkter og fortsætter med det.
Man går igennem så mange faser med sådan en lille en:-) Man bliver meget meget klogere til nummer 2:-)
Nå med det var lige en lidt længere indledning. Nu til mit spørgsmål:
Sebastian får som sagt Allomin 2 ca. 800-1000 ml. i døgnet, ca. 150 ml vælling, når jeg går i seng ved 22.30 tiden og lidt grød formiddag og aften sammen med os.
Nu skal vi en uge på ferie til Ægypten primo februar, så:
- Det er meget mad at tage med. Jeg giver brikker, da det er sikkert i forhold til det ikke skal blandes med vand. Så skal jeg også have vælling, grød og Allomin (MME) med til en uge! Kan jeg springe grøden over på ferien. Jeg synes, det er helt uoverskueligt med alt det mad vi skal have med. Ved du, om man kan købe dernede?
- Vi har en kombivogn med klapvogn og lift. Den fylder så meget, men er det ikke en god idé at tage den med, så han kan sove i den om natten og sidde i den om dagen. Han er kun 5 måneder og de må sidde i den fra 6 måneder, men er det ikke ok. Det er en Emmaljunga Kombi. Jeg ved han sover godt i den barnevogn derfor vil jeg gerne have den med selvom det fylder....!
- Hvad med tøj - der er ca 22 grader om dagen. Skal han have tøj på der dækker hele kroppen og hvad med sol faktor.
- Han elsker at være i karbad med os, så vi vil gerne bade ham dernede både i karbad og pool, er det ok?
- Så til det sidste endelige spørgsmål. Vi har faste rutiner omkring søvn, mad osv herhjemme, som er begyndt at virke. Det bliver jo helt brudt dernede. Kan det være svært at finde tilbage til dem, når vi kommer hjem?
- Kan vi tage ham med ud om aftenen og spise, hvis han sover i barnevognen. Han sover altid mellem 19.30 og kl. 20.
- Tilsidst overordnet så kan vi jo ikke have alt med. Har du gode råd/forslag til, hvad vi skal have med til ham uden at vi skal betale for 100 kg overvægt:-)?
Iøvrigt tak for en god brevkasse. Jeg har læst mange af dine svar om sovevaner gennem de sidste mange måneder og har taget mange af dine råd til mig.
Vi har fået os en meget aktiv krudtugle. Han vil ligge på maven hele dagen nede på gulvet og bevæge sig rundt. Han kan skubbe sig frem rundt i stuen på maven og tager fat i alt, hvad der ligger på gulvet. Så jeg gruer lidt for flyveturen, for han gider IKKE sidde på vores skød i 5 timer!!
Har du tilsidst nogle erfaringer mht at flyve med en baby du kan dele med mig. Der er ikke lift eller baby sæde i det fly, vi skal med.
Bedste hilsener
Katrine
Ps. jeg glæder mig til ferien men stresser lidt over at skulle rejse med Sebastian med alle de ting vi skal have med og hvordan han vil have det med at rejse...og hans sovevaner m.m......
Pps: Som sagt får han mad i barnevognen eller i sin seng, når han skal sove. Jeg kan ikke få ham til at tage flaske, når han sidder hos mig.
Derfor får han "kun" mad enten, når han skal sove, vågner eller begge dele. Er det et problem i forhold til at han forbinder mad med søvn?